نحوه انجام آمیزش جنسی
قرآن محدودیتی در مورد نحوه انجام آمیزش جنسی مقرر نمیکند: «زنان شما کشتزار شمایند از هر طرف خواستید به کشتزار خود درآئید و درصدد پدید آوردن یادگاری و نسلی برای خود برآئید» (بقره آیه ۲۲۳) تفاسیر ذکر میکنند که شأن نزول این آیه رد دیدگاه برخی از یهودیان معاصر محمد بود که آمیزش جنسی فرجی از پشت را رد کرده و معتقد بودند باعث کج شدن چشم بچهها میشود. قرآن راجع به آمیزش مقعدی صحبتی نمیکند اگر چه احادیثی هست که آن را ممنوع کرده و احادیث اندکی هم آن را اجازه میدهند.آمیزش جنسی از راه مقعد در بین اهل سنت حرام بوده ولی در بین شیعیان مکروه میباشد. آمیزش جنسی با زنان در حال حیض (بقره آیه ۲۲۲) ممنوع شدهاست. در احادیث ذکر شده که هنگام آمیزش افراد روی خود را بپوشانند. به مردان توصیه شده که تا زمانی که شریکشان ارضا نشده آمیزش را قطع نکنند. روایتی از محمد نقل شده که میگوید: «بر روی زنانتان همانند یک حیوان نیافتید. بگذارید بین شماها رسولی باشد.» پرسیدند «آن چیست، ای رسول خدا؟» او پاسخ داد «بوسیدن و حرف زدن». برخی گزارشها و دستورالعملهای آمیزشی از محمد نقل قول میکنند که نسبت به تولید صداهای هیجان آمیز و ناله هنگام آمیزش اعتراضی نداشتهاست.
اسلام
در حالی که قرآن شهوت برای زنان را به عنوان مثالی از شیفتگی به لذتهای دنیا ذکر میکند (مثلاً آیه ۱۴ سوره آل عمران) ، آمیزش جنسی را شیطانی و یا لزوماً موجب دلبستگی به دنیا در نظر نمیگیرد. قرآن آمیزش جنسی را ویژگی مهمی از دنیای طبیعی دانسته و در مورد آن قوانینی وضع میکند. قرآن بصورت خاص لذت جنسی را تأیید کرده و آمیزش را تنها و تنها وسیلهای برای تولید مثل در نظر نمیگیرد. قرآن آمیزش را به حوزه نهادهای ازدواجی و بردهداری منحصر کرده، ازدواج با محارم، زنا، فاحشگی، و رابطه همجنسگرایی مرد را محکوم کرده و مقاربتهای جنسی ای که در عربستان قبل از اسلام موجود بوده را از طرقی تغییر داده و یا محدود کردهاست.
از دیدگاه قرآن وجود جفتها بخشی از نظم و ترتیب موجود در طبیعت است و شاهدی بر وجود خدا و یکتا بودن او میباشد (سوره ذاریات آیه ۴۹ «و از هر چیزی جفت خلق کردیم باشد شاید شما متذکر شوید») و این اصلی است که انسان نیز مشمول آن است. در سوره روم آیه ۲۱ قرآن میگوید: «و یکی از آیات او این است که برای شما از خود شما همسرانی خلق کرد تا به سوی آنان میل کنید و آرامش گیرید و بین شما مودت و رحمت قرار داد و در همین نشانهها هست برای مردمی که تفکر میکنند.» قرآن همچنین صحبت از آفرینش انسان از یک نفس واحد کرده: «اوست که شما را از یک تن آفرید و همسر او را از او آفرید تا بدو آرام گیرد» که به عقیده دوین استوارت اشارهای به این دیدگاه دارد که دلیل جاذبه بین زن و مرد این است که از یک نفس خلق شدهاند، ایدهای که در آثار افلاطون و در متون یهودی دوران پس از تثبیت کتاب مقدس یافت میشود. البته قرآن از ذکر داستانی که در آن حوا از دنده آدم خلق میشود و سلسه مراتب مربوطه اجتناب کرده و حدیثی هم موجود است که زنان را شقائق (نیمه) مردان توصیف میکند. آیه ۱۸۷ سوره بقره میگوید: «ایشان پوشش شما و شما پوششی هستید... پس با ایشان درآمیزید و از خدا آنچه که برایتان مقدر کرده طلب کنید». امتناع از آمیزش جنسی و تجرد در اسلام هیچگونه ارزشی به حساب نمیآید. قرآن در آیه ۲۳ سوره نساء لیستی از آمیزشهای جنسی غیر مشروع را ذکر کردهاست. همچنین قرآن رسم قبل از اسلام به ارث بردن یا ازدواج با زنان پدر یک شخص را ممنوع کرد.
به عقیده دوین استوارت اگر چه برخی از آیات قرآن صحبت از رابطه متقارن بین زن و مرد میکنند ولی آیات دیگری نشان میدهند که حقوق زن و مرد متفاوت میباشد. با استناد به اینکه خطاب قرآن در خیلی از آیات پیرامون آمیزش جنسی و ازدواج به مردان است، و به عنوان مثال به مردان چندهمسری را اجازه میدهد نتیجه میگیرد که هدف ازدواج ارضای نیازهای مردانه و ادامه نسل او از طریق مرد میباشد. البته دوین استوارت این را میافزاید که آیاتی نیز هستند که به زنان حقوق ازدواجی اعطا کرده و فرای مسئله تولید مثل، به نیاز آنها به آمیزش جنسی و بهره بردن از معاشرت توجه میکند.زنان مسلمانی مانند اسما بارلاس تفاسیری غیر مردسالارانه از قرآن ارائه کردهاند.